Nieuwe campagne Van Lanschot; één grote open deur

Het heeft even geduurd: een reorganisatie, de komst van een nieuwe eindbaas, het opschudden van de directie, het wegsturen van minder vermogende klanten, het afschrijven van de verliezen en recent nog een ontslagronde, maar nu is het dan zover: op 13 april is de nieuwe campagne van Van Lanschot, de oudste onafhankelijke private bank van Nederland, gestart.

En wat zegt de statige oude bank in die campagne?

“Ondernemer word je niet, dat ben je. In hart en nieren. Voordat de ene mijlpaal behaald is, vangt (?) je vizier al weer het volgende. Ondernemersbloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan.”

Je meent het! Natuurlijk, ik snap het wel: de juiste doelgroep moet worden aangesproken. Daarvoor probeert de bank aan te haken bij de zogenaamde ‘key insight’ van de doelgroep. Maar hebben bank en reclamebureau nou echt geen betere ‘insight’ kunnen vinden dan dit enorme platgetreden pad, deze mega platitude der platitudes? Worden ondernemers hier nou nog echt warm van, van de zoveelste partij die roept: “wij begrijpen wat ondernemers drijft?”

Ik geloof er niets van! Ik kan me niet voorstellen dat er nog ondernemers zijn die vallen voor dit opzichtig geflirt zonder dat de bank zich echt heeft verdiept in wat ondernemers werkelijk bezig houdt.

Maar wacht even, er is meer; de commercial vervolgt met de filosofische, metafysische, nee; existentiële vraag: “Maar, waar doe je het eigenlijk voor?” Tja, daar heeft een gemiddelde (vermogende) ondernemer natuurlijk nog niet over nagedacht. Waar-ie het allemaal voor doet? Wat de zin van al dat ge-onderneem is? De afgelopen jaren hebben veel ondernemers gezwoegd, geploeterd en gepiekerd om de crisis in hun bedrijf, die overigens door de banken (!) werd veroorzaakt, het hoofd te bieden: door in te teren, in te krimpen, (nog) harder te werken, dagen (en nachten) na te denken over mogelijke oplossingen; “wel of niet investeren? Krijg ik nog wel geld los bij de bank? Moet ik (nog meer) mensen ontslaan? Wel of niet onderdelen afstoten? Wel of niet (nog meer) korting geven?” Et cetera, et cetera.

Gelukkig is er Van Lanschot, partner in het creëren van een midlife crises. Met als baanbrekende, innovatieve en super onderscheidende oplossing: “Geef uw vermogen een horizon”. 

Zo, die zit! Dat geeft de ondernemers in het land een perspectief. Dat is pas een onderscheidende, positionerende propositie. Dat geeft al die andere private banks het nakijken, want zoiets is nog nooit door een private bank gezegd.

Echt wel.

Advertenties

2 gedachten over “Nieuwe campagne Van Lanschot; één grote open deur

  1. Pingback: Nieuwe campagne Van Lanschot; één grote open deur | Het Bovenscheidend Vermogen®

  2. Frank van den Hoven

    Inderdaad. Iedere keer dat ik dit hoor op de radio denk ik ook: wat een nietszeggend geleuter. Maar ja ik hoor ook (nog 😉 ) niet tot de doelgroep, dus wellicht zitten die wél op een level dat ze snappen wat er bedoeld wordt.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s