Volkswagen vindt zichzelf niet langer ‘Das Auto’

lees ik in de nieuwsbrief van AutoScout24.

Waaaaat?

‘Door alle perikelen omtrent de sjoemelsoftware vindt de Duitse gigant de sinds 2007 gehanteerde slogan ‘Das Auto’ niet meer passen bij zichzelf. En daarom wordt die geschrapt’ lees ik verder. De nieuwe baas van Volkswagen, Herbert Diess zou de slogan te absolutistisch vinden, want deze zou veronderstellen dat alleen Volkswagen ‘de’ auto kan definiëren en dat past niet bij de nieuwe bescheidenheid waarmee Volkswagen zich uit de software affaire wil redden.

Tja. Alsof een nieuwe slogan het concern kan redden. Daar is echt meer voor nodig. Er is natuurlijk iets grondig mis met de cultuur binnen in elk geval een deel van het bedrijf. En die verander je niet 1-2-3. Dus blijft de afstand tussen belofte en bewijs voorlopig nog wel even in stand, is mijn eerste reactie.

Maar dan komt de volgende verrassing: Volkswagen overweegt volgens speculaties om (voorlopig) helemaal geen slogan te voeren. Dus zichzelf als afzender alleen ‘Volkswagen’ te noemen.

Eigenlijk is dat briljant. Want ‘Volkswagen’ is nog veel sterker dan ‘Das Auto’. Volkswagen is namelijk de oerauto, de auto van iedereen.

Toen de stad Eindhoven zichzelf in de markt zette met haar nieuwe logo, maar zonder slogan vond ik dat een slecht idee: je moet duiden waar je voor staat, wat je belooft als merk. Anders weten mensen niet wat ze van je mogen verwachten en dat is een gemiste kans als je je wilt ‘bovenscheiden’.

Maar voor Volkswagen maak ik graag een uitzondering: ondanks al het gesjoemel is het een oersterk merk. Het gesjoemel wordt bovendien op een Duitse, dus grondige manier aangepakt.

En de auto’s? Die blijven oerdegelijk, oerduits, oerauto. Met al jaren de meeste verkochte modellen in Europa en als onbetwiste nr. 1 de meest volkse wagen die er is: de Golf.

‘Volkswagen’ dus.

Plaats een reactie